Resultatet fra første utlysningsrunde i det nederlandske støtteprogrammet for hydrogenlastebiler og -stasjoner er klart. Det gis støtte til 211 kjøretøy og 5 stasjoner. Det er gitt støtte til hele 118 MAN hTGX lastebiler.
Det nederlandske støtteprogrammet har fått navnet SWiM – Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit. Det skal gjøres årlige utlysninger. Den første ble gjennomført i perioden juli-september 2024. Nå er altså resultatene klare, og dette ser ut til å være en omfattende satsing. Det er verdt å merke seg at man her må søke som konsortier, der det inngår både stasjon og kjøretøy. På den måten vil myndigheten sikre at det er tilstrekkelig etterspørsel til at stasjonene oppnår lønnsomhet, og man vil unngå å investere offentlige penger i infrastruktur som ikke benyttes. Dette er noe mange europeiske land nå er opptatt av når de skal oppfylle ADIRs krav til etablering av hydrogenstasjoner.
I første søknadsrunde har myndighetene støttet 5 hydrogenstasjoner og ikke mindre enn 211 kjøretøy. 201 av kjøretøyene er lastebiler, 161 av den tyngste kategorien. Her er både Volvo og Scania representert, men desidert størst er MANs hTGX som H2Truck var en viktig grunn til at ble satt i produksjon. Når det gjelder stasjoner er det verdt å merke seg at det gis støtte både til nye stasjoner (2 stk) og utvidelse av eksisterende stasjoner (3 stk).
– Nederlands støtteprogram har en utforming som gjør at man får den nødvendige koordineringen av etablering av stasjoner og anskaffelse av kjøretøy. Dette er noe vi savner fra Enova, sier Jan Carsten Gjerløw, prosjektleder i H2Truck. Enova har økt tilskuddene og det er bra, men separate støtteordninger for stasjoner og kjøretøy gjør det vanskelig å få til den nødvendige samtidigheten som gir stasjonsaktøren trygghet for at noen vil bruke stasjonen, og lastebileieren trygghet for at det kommer stasjoner, sier Gjerløw.
Han mener også at den korte fristen som Enova gir for å ta investeringsbeslutning for bygging av stasjon er en stor utfordring.
– Enova gir 6 uker frist fra tilsagn gis til investeringsbeslutning må tas. Dette er en unødvendig kort frist og gjør det nærmest umulig for den som skal bygge stasjonen å sikre tilstrekkelig kundegrunnlag. Det er en kjent sak at ingen bestiller lastebil før de vet om det kommer stasjoner. I praksis er det bare én utlysning i programmet for tunge nullutslippskjøretøy mellom tidspunkt for tilsagn og tidspunkt for investeringsbeslutning. Dette har vi påpekt overfor Enova før programmet ble endelig utlyst, uten at det ble hørt på, sier Jan Carsten Gjerløw.

Dette er resultatene av første utlysning i SWiM. Kilde: Nederlands regjering.
Dette er noen av vilkårene for å søke om tilskudd fra SWIM:
- Du deltar i et partnerskap bestående av minst en stasjonsoperatør og ett transportselskap (gods- og/eller busstransport).
- Du søker om tilskudd til minst 1 ny hydrogenstasjon som skal bygges, 1 stasjon som skal gjenbrukes, eller en eksisterende hydrogenstasjon som skal oppgraderes.
- Kjøretøyene som er oppført i søknaden vil bruke minst 30 % av hydrogenstasjonens kapasitet, hvorav minst halvparten er tunge kjøretøy (over 3500 kg).
- Du har fått eller søkt om tillatelse for å bygge, eller utvide hydrogenstasjon.