To brenselcellelastebiler fra Mercedes har i løpet av to uker kjørt 6.500 km med en samlet stigning på 83.000 meter i de sveitsiske Alpene. En tøff vintertest for bilene som skal leveres fra 2026.

 

Vintertest av GenH2 i Sveits. Foto: Daimler Truck

De to lastebilene er utstyrt med brenselceller og lagertanker med flytende hydrogen. Under testingen ble samspillet mellom alle viktige komponenter testet intensivt, inkludert brenselcellen, høyspentbatteriet, e-akselen, tanksystemet og termisk styring. En topografiavhengig cruisekontroll ble også prøvd ut. Målet var å bruke batteriet i kombinasjon med brenselcellen effektivt, både med tanke på fremdrift og til lagring av energien i nedoverbakke.

I fjor høst bevilget det tyske forbundsdepartementet for digitalisering og transport (BMDV) og delstatene Baden-Württemberg og Rheinland-Pfalz en finansiering på totalt 226 millioner euro til Daimler Truck. Midlene skal brukes på utvikling, småskala produksjon og kundedistribusjon med drift og vedlikehold av 100 brenselcellebiler. Produksjonen skal gjøres ved Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth, og lastebilene forventes å settes i drift hos kunder fra slutten av 2026.

Les mer om vintertesten her.

Vintertest av GenH2 i Sveits. Foto: Daimler Truck